Rocket Lab maakt plannen bekend voor nieuwe raket Hot!

dinsdag, 02 maart 2021 08:43

Het private ruimtevaartbedrijf Rocket Lab, dat vandaag de dag lanceringen uitvoert met zijn Electron raketten vanuit Nieuw-Zeeland, heeft laten weten dat het een nieuwe, zware raket gaat ontwikkelen die in 2024 voor het eerst zal gelanceerd worden. Deze nieuwe raket kreeg de naam 'Neutron' en moet vrachten tot acht ton tot in een lage baan om de aarde kunnen brengen. De onderste rakettrap van de nieuwe Neutron raket zal herbruikbaar zijn en deze raket en de raket zal ook kunnen gebruikt worden voor het lanceren van bemande ruimtevaartuigen.

India brengt Braziliaanse aardobservatiesatelliet in de ruimte Hot!

zondag, 28 februari 2021 09:36

Een Indiase Polar Satellite Launch Vehicle (PSLV) raket heeft op zondag 23 februari 2021 met succes een Braziliaanse aardobservatiesatelliet in een baan om de aarde gebracht. De PSLV raket vertrok om 05u54 Belgische tijd vanop het Satish Dhawan Space Centre en zette de Amazonia-1 satelliet 17 minuten later succesvol uit in een zon-synchrone baan om de aarde op een hoogte van 752 kilometer. Met de Amazonia-1 satelliet wil Brazilië vooral de ontbossing van het Amazonewoud en de landbouw in kaart en in beeld brengen. Naast de Braziliaanse satelliet werden tijdens deze lancering ook nog achttien kleine satellietjes in de ruimte gebracht.

Volg LIVE de lancering van het Starship SN10 prototype! Hot!

donderdag, 25 februari 2021 07:35

Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX gaat eind februari 2021 opnieuw een belangrijke testvlucht uitvoeren met een prototype van het nieuwe Starship ruimtevaartuig. Zo moet het SN10 prototype na de lancering een maximale hoogte bereiken van ongeveer 12,5 kilometer waarna de SN10 raket terug moet landen op het testterrein in Texas. Voor de derde keer zal een Starship prototype ook uitgerust worden met drie Raptor raketmotoren. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke testvlucht hier LIVE volgen!

Astronomen zien ster met stofschijf die gevoed wordt

dinsdag, 23 februari 2021 12:07

Een internationaal team van sterrenkundigen onder Nederlandse leiding heeft een jonge ster in beeld waarbij de omringende stofschijf nog steeds gevoerd wordt vanuit de omgeving. Dit verschijnsel rond de ster SU Aur kan verklaren waarom zoveel exoplaneten niet netjes uitgelijnd zijn met hun ster. De foto is uitgeroepen tot foto van de week van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO). Het bijbehorende onderzoek verschijnt in Astrophysical Journal Letters.

Maak kennis met het Chinese ruimtestation Hot!

zondag, 21 februari 2021 20:15

Na het succes van de eerste Chinese bemande ruimtevluchten en de Tiangong ruimtelabo's is de Aziatische grootmacht van plan om in 2021 de eerste module in de ruimte te brengen van wat een groot modulair ruimtestation moet worden. Zo wil China een ruimtestation bouwen in een lage baan om de aarde dat bestaat uit drie grote modules en op termijn permanent zal bewoond worden door Chinese ruimtevaarders. Chinese Leer aan de hand van dit artikel alles over het nieuwe Chinese ruimtestation.

Perseverance is op Mars! Hot!

donderdag, 18 februari 2021 22:05

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA is er op donderdag 18 februari 2021 in geslaagd om de Marsrover Perseverance probleemloos te laten landen op het oppervlak van de planeet Mars. De meer dan één ton zware robotwagen werd in juli 2020 gelanceerd en bevindt zich nu in de 45 kilometer brede Jezero krater op Mars waar de rover en zijn instrumenten op zoek moet gaan naar sporen van leven. Perseverance heeft ook een kleine helikopter drone met zich mee naar Mars waarmee men unieke beelden hoopt te maken van het verlaten Marsoppervlak.

Volg LIVE de landing van Perseverance op Mars! Hot!

donderdag, 18 februari 2021 10:20

Na zes maanden door het zonnestelsel te hebben gereisd moet de Amerikaanse Marslander Perseverance op 18 februari 2021 landen op het Marsoppervlak. Het is geleden sinds 2018 dat NASA nog een onbemande robotwagen tot op Mars heeft gebracht en ook ditmaal zal de afdaling en de landing een stressvol moment worden. De landing van Perseverance op Mars is voorzien voor 21u55 Belgische tijd. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen!

Hoe verloopt de landing van Perseverance op Mars? Hot!

donderdag, 18 februari 2021 09:39

NASA maakt zich momenteel klaar voor een nieuwe landing op de planeet Mars. Zo moet de Amerikaanse Marsrover Perseverance na een reis van meer dan een half jaar op 18 februari 2021 een zachte landing maken in de Jezero krater op het oppervlak van Mars waarna de onbemande robotwagen moet op zoek gaan naar sporen van leven. Net als bij de landing van NASA's Marsrover Curiosity zal ook Perseverance gebruik maken van een hitteschild, parachute, afremraketten en een 'vliegende kraan' om de meer dan één ton zware robotwagen zacht te laten landen op Mars. Voor NASA en zijn vluchtleiders worden dit opnieuw 'seven minutes of terror'. Leer aan de hand van dit artikel alles over de afdaling en landing van Perseverance op Mars!

Dit gebeurde vandaag in 1955

In New Jersey overlijdt op 76-jarige leeftijd Albert Einstein. Hij wordt algemeen gezien als één van de belangrijkste natuurkundigen uit de geschiedenis en is vooral bekend geworden door het opstellen van de relativiteitstheorie. In het algemeen wordt 1905 als het vruchtbaarste jaar in Einsteins wetenschappelijke leven beschouwd. De meeste natuurkundigen zijn het erover eens dat drie van deze artikelen (over de Brownse beweging, het foto-elektrisch effect en de speciale relativiteitstheorie) elk een Nobelprijs waard zouden zijn.

NGC 7129 is een reflectienevel in het sterrenbeeld Cepheus. Het is een relatief zwakke nevel met een groepje jonge sterren in. Men vermoed dat de sterren in de nevel niet…