Volg LIVE de lancering van de Inspiration4 Mission! Hot!

woensdag, 15 september 2021 11:37

Indien alles verloopt zoals gepland gaat het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX in de nacht van 15 op 16 september 2021 een Crew Dragon ruimtecapsule lanceren met aan boord voor het eerst vier burgers. Deze bijzondere bemande ruimtevlucht kreeg de naam 'Inspiration4' en wordt gecharterd door de Amerikaanse miljardair Jared Isaacman die eveneens deel uitmaakt van de bemanning. De Inspiration4 ruimtemissie zal ongeveer drie dagen duren en voor het eerst sinds het Space Shuttle ruimteprogramma zal een Amerikaans bemand ruimtevaartuig niet koppelen met het internationale ruimtestation ISS maar cirkelen in een baan om de aarde op een hoogte van ongeveer 590 kilometer. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen!

Inspiration4: 's werelds eerste gecharterde ruimtevlucht! Hot!

woensdag, 15 september 2021 10:45

Indien alles verloopt zoals gepland gaat het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX in de nacht van 15 op 16 september 2021 een Crew Dragon ruimtecapsule lanceren met aan boord voor het eerst vier ruimtetoeristen. Deze bijzondere bemande ruimtevlucht kreeg de naam 'Inspiration4' en wordt gecharterd door de Amerikaanse miljardair Jared Isaacman die eveneens deel uitmaakt van de bemanning. De Inspiration4 ruimtemissie zal ongeveer drie dagen duren en voor het eerst sinds het Space Shuttle ruimteprogramma zal een Amerikaans bemand ruimtevaartuig niet koppelen met het internationale ruimtestation ISS maar gewoon cirkelen in een baan om de aarde op een hoogte van ongeveer 590 kilometer.

NASA's Perseverance Rover verzamelt puzzelstukjes van de geschiedenis van Mars

dinsdag, 14 september 2021 10:45

NASA's Perseverance Mars rover heeft met succes zijn eerste paar rotsmonsters verzameld, en wetenschappers krijgen nu al nieuwe inzichten in de regio. Na het verzamelen van het eerste monster, "Montdenier" genaamd, op 6 september, verzamelde het team een tweede monster, "Montagnac", van hetzelfde gesteente op 8 september. Analyse van de rotsen waaruit de Montdenier en Montagnac monsters zijn genomen en van de vorige bemonsteringspoging van de rover kan het team helpen de tijdlijn van het verleden van het gebied samen te stellen, dat werd gekenmerkt door vulkanische activiteit en perioden van aanhoudend water.

ESO maakt beste opnamen tot nu toe van vreemde ‘hondenkluif’-planetoïde

donderdag, 09 september 2021 13:06

Met behulp van de Very Large Telescope (VLT) van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) heeft een team van astronomen nieuwe opnamen gemaakt van de planetoïde Kleopatra. Dat heeft de meest detailrijke foto’s tot nu toe opgeleverd van deze merkwaardig gevormde planetoïde, die op een hondenkluif lijkt. Het nieuwe onderzoek levert aanwijzingen op over hoe deze planetoïde, en de twee manen die eromheen draaien, zijn ontstaan.

James Webb Space Telescope gaat op 18 december de ruimte in Hot!

woensdag, 08 september 2021 17:06

NASA is van plan de James Webb-ruimtetelescoop op 18 december 2021 in een baan om de aarde te brengen om de komende tien jaar te dienen als het belangrijkste observatorium voor de diepe ruimte. Het agentschap heeft de nieuwe streefdatum voor de lancering vastgesteld in samenwerking met Arianespace, nadat Webb onlangs met succes zijn strenge testregime had voltooid, een belangrijk keerpunt voor de missie.

Duizendste aardscheerder waargenomen met behulp van radar Hot!

maandag, 06 september 2021 16:29

Zeven dagen na deze historische mijlpaal bracht een enorme antenne bij NASA's Deep Space Network Goldstone-complex een ander, veel groter object in beeld. Op 14 augustus 2021 passeerde een kleine asteroïde (NEA) genaamd 2021 PJ1 onze planeet op een afstand van ongeveer 1,7 miljoen kilometer. Tussen 20 en 30 meter breed vormde de recent ontdekte asteroïde geen bedreiging voor de aarde. Maar de nadering van deze asteroïde was historisch en markeerde de 1000ste NEA die in iets meer dan 50 jaar door planetaire radar werd waargenomen.

Raket van Firefly Aerospace explodeert tijdens eerste lancering Hot!

vrijdag, 03 september 2021 08:57

De eerste lancering van de nieuwe Alpha raket van het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf Firefly Aerospace is uitgedraaid op een mislukking. De raket werd om 03u59 Belgische tijd gelanceerd vanop de Vandenberg lanceerbasis in Californië maar 2,5 minuten later explodeerde de raket waardoor er een abrupt einde kwam aan deze eerste missie. Aan boord van de eerste Alpha raket bevond zich voor 92 kilogram aan vracht waaronder enkele kleine satellieten. Firefly Aerospace liet ondertussen al weten dat een probleem met de onderste rakettrap de oorzaak is geweest tot de explosie. Voor nieuwe ruimtevaartbedrijven als Firefly Aerospace is een eerste mislukte lancering niet uitzonderlijk. Zo slaagden eerste lanceringen van Rocket Lab en Virgin Orbit eveneens niet in hun missie.

Nieuwe aanwijzing dat zware sterren niet eindigen als supernova

woensdag, 01 september 2021 17:07

Volgens de conventionele theorie blazen lichte sterren als onze zon hun verschillende lagen zachtjes weg als ze sterven, waar zware sterren ontploffen als supernova's. Maar om de een of andere reden zijn sterrenkundigen er nog niet in geslaagd supernova's te vinden van sterren die zwaarder zijn dan achttien zonmassa's. Een team onder leiding van SRON-sterrenkundigen heeft nu een nieuwe aanwijzing gevonden voor het bestaan van dit mysterie. Het onderzoek verschijnt in Astrophysical Journal Letters.

Dit gebeurde vandaag in 1957