Astrowoordenboek: N

Term Omschrijving
Neutrino Een fundamenteel deeltje dat in grote aantallen geproduceerd wordt door nucleaire reacties in sterren. Ze zijn moeilijk te detecteren aangezien een groot deel van hen doorheen de Aarde vliegt zonder enige interactie.
Neutron Een elektrisch neutraal elementair deeltje. Een neutron is 1839 maal zwaarder dan een elektron.
Neutronenster Het massieve restant van een ineengestorte ster
Nevel Een wolk van gas en stof
New General Catalogue Een uitgebreide lijst met vele deepsky objecten waaronder NGC1976 en NGC2362. Deze wordt afgekort als NGC
NGC object New General Catalogue, een lijst met deepsky objecten. vb.: NGC1976, NGC2362.
Nova Witte dwerg in een dubbelster die plotseling enkele magnituden opflakkert omdat gas, weggetrokken van de begeleider, explodeert in een thermonucleaire reactie
Nova-achtige variabele Ster die dezelfde lichtkromme heeft als andere nova's maar geen uitbarsting vertoont
Nucleaire fusie Een nucleair proces waarbij verschillende kleine kernen gecombineerd worden om een grotere kern te vormen waarvan de massa iets kleiner is dan de som van de kleinere. Het verschil in massa wordt geconverteerd naar energie door Einsteins beroemde formule E=mc2. Nucleaire fusie is de reactie dat de zon aandrijft waar zuurstofkernen fuseren tot helium.

Overlijden van de Amerikaanse astronoom William Cranch Bond. Hij was de eerste directeur van het Harvard College Observatory en ontdekte samen met zijn zoon de Saturnusmaan Hyperion. Vader en zoon ontdekten ook de binnenste ring rondom de planeet Saturnus. William Cranch Bond was samen met John Adams Whipple ook één van de pioniers van de astrofotografie. Zo maakte Bond in 1850 vanuit de Verenigde Staten een foto met behulp van Daguerreotypie van de ster Vega.