Deepsky database

Via onderstaande links kunt u zoeken naar hemelobjecten of bladeren tussen de objecten in de sterrenbeelden. Meer dan 10.300 hemelobjecten zijn opgenomen in de database. Van elk object is een gedetailleerde fiche raadpleegbaar met afbeelding.

Zoeken op sterrenbeeld
Zoeken op type
Geavanceerd zoeken
Artikelen
Deze tools voor het waarnemen werd ontwikkeld door Spacepage.be - versie 5

De Duitse amateur-sterrenkundige Karl Ludwig Hencke ontdekt de planetoïde (6) Hebe. Deze planetoïde bevindt zich tussen de banen van de planeten Mars en Jupiter en heeft een gemiddelde diameter van ongeveer 186 kilometer. De baan rond de Zon is sterk ellipsvormig en de afstand tot onze ster kan variëren tussen de 2,914 en 1,937 astronomische eenheden.

M95, ook gekend als NGC 3351, behoort samen met M96 en M105 tot de Leo-1 groep van sterrenstelsels. De onderlinge afstand tussen de twee eerste bedraagt slechts 42' waardoor ze…