Recordaantal ufo-meldingen in België in 2020 Hot!

maandag, 04 januari 2021 18:26

2020 zal in de archieven van het Belgisch UFO-meldpunt geboekstaafd staan als een uitzonderlijk druk jaar. Nooit eerder kwamen er sinds de oprichting van het meldpunt in 2007 zoveel meldingen binnen. In 2020 noteerden we 446 meldingen. M.a.w. een stijging van 64% in vergelijking met 2019 toen er 272 observaties gemeld werden. Voornamelijk in de maanden maart en april zagen we een uitzonderlijke toename van het aantal meldingen. De lockdown en de vele Starlink satellieten hebben hier ongetwijfeld iets met te maken.

Jupiter en Saturnus zorgen voor bijzonder fenomeen Hot!

zondag, 13 december 2020 00:21

Indien de winterwolken geen spelbreker zijn, kunnen we de volgende dagen een bijzonder fenomeen waarnemen aan de sterrenhemel. Zo vindt er een zogeheten conjunctie plaats tussen de planeten Jupiter en Saturnus die maar elke twintig jaar te zien is. Tijdens dit fenomeen lijkt het, vanaf de aarde gezien, alsof de planeten Jupiter en Saturnus bijna tegen elkaar staan aan de sterrenhemel en op deze manier één helder lichtpunt vormen.

Mogelijks veel 'vallende sterren' te zien de komende dagen Hot!

woensdag, 09 december 2020 19:24

De maand december is niet enkel gekend om Kerstmis of oudejaarsavond maar het is ook de maand waarin we kunnen genieten van de prachtige Geminiden meteorenzwerm die we in de volksmond ook wel kennen als 'vallende sterren'. Onder kenners worden de Geminiden meteoren omschreven als één van de actiefste zwermen en ook één mooiste jaarlijks terugkerende meteorenzwermen die het zeker waard zijn om de koude nachten even te trotseren. Elk jaar zijn deze meteoren, ook gekend in de volksmond als 'vallende sterren', te zien tussen 9 en 19 december. Het hoogtepunt van deze jaarlijks terugkerende meteorenzwerm vindt dit jaar plaats op zondag 13 december omstreeks 23u00 Belgische tijd en de omstandigheden zijn bijzonder gunstig!

Geniet deze week van de Leoniden meteorenzwerm! Hot!

zondag, 15 november 2020 12:50

Wie houdt van meteoren, ook wel 'vallende sterren' genoemd, kan in november nog eens zijn hart ophalen. Zo vindt in de nacht van maandag 16 op dinsdag 17 november 2020 het maximum plaats van de meteorenzwerm Leoniden. Onder ideale omstandigheden mogen van deze zwerm ongeveer een vijftiental 'vallende sterren' per uur verwachten. Dit jaar zijn de omstandigheden goed om de Leoniden meteoren waar te nemen aangezien de maan geen stoorzender is. Dit is dus de perfecte periode om een 'wens' te doen of om vanuit een lichtstoel in je tuin tientallen meteoren waar te nemen!

Alle seinen op groen voor blik op rode planeet Mars

maandag, 12 oktober 2020 09:44

Op woensdagavond 14 oktober om 21.00 uur organiseert het Anton Pannekoek Instituut voor Sterrenkunde (Universiteit van Amsterdam) een virtuele kijkavond vanwege de oppositie van Mars. De rode planeet staat die dag precies tegenover de zon vanaf de aarde gezien. Daarbij staat de planeet ook nog eens hoog aan de hemel. De eerstvolgende perfecte waarneemkans vindt pas over dertig jaar plaats.

Mars in oppositie op 14 oktober 2020 Hot!

woensdag, 07 oktober 2020 09:42

Mars, ook gekend als de 'rode planeet', is op 14 oktober 2020 in oppositie met de Zon. Tijdens de oppositie staat Mars precies tegenover de Zon aan de hemel waardoor deze de hele nacht zichtbaar is. Een Marsoppositie vindt gemiddeld iedere 780 dagen plaats en is steeds een gebeurtenis waar tal van amateur-astronomen en astrofotografen naar uitkijken. Doordat Mars op dat moment relatief dicht bij de Aarde staat, is deze planeet helder en goed zichtbaar waardoor dit de beste omstandigheden zijn om Mars waar te nemen met een binoculair of telescoop.

Komende nachten meer vallende sterren te zien! Hot!

zaterdag, 08 augustus 2020 08:28

De maand augustus is voor veel amateur-sterrenkundigen en liefhebbers van hemelverschijnselen een hoogmaand aangezien we in deze maand één van de mooiste zogenaamde 'sterrenregens' te zien krijgen. Elk jaar doorkruist de Aarde in de maand augustus de baan van de komeet Swift-Tuttle wat leidt tot de prachtige Perseïden meteorenzwerm die we in de volksmond ook kennen als 'vallende sterren'. Dit is dus de perfecte periode om een 'wens' te doen of om vanuit lichtstoel in je tuin tientallen meteoren waar te nemen!

De mooiste foto's van komeet NEOWISE (C/2020 F3) Hot!

zaterdag, 11 juli 2020 13:19

Kometen zijn één van de mooiste maar vaak ook zeldzaamste astronomische verschijnselen die de mens vanop de aarde kan waarnemen. Momenteel kunnen we vanop heel wat plaatsen op aarde de prachtige komeet NEOWISE (C/2020 F3) waarnemen die op 27 maart 2020 werd ontdekt met behulp van de Wide-field Infrared Survey Explorer (NEOWISE). Op 3 juli 2020 bereikte deze komeet zijn dichtste punt bij de zon waarna deze steeds helderder en beter zichtbaar werd vanop aarde. In dit artikel kan u een overzicht bekijken van de mooiste foto's van de komeet NEOWISE (C/2020 F3). Alvast veel kijkplezier!

Gaat komeet NEOWISE (C/2020 F3) voor spektakel zorgen? Hot!

vrijdag, 03 juli 2020 15:13

Amateurastronomen en astrofotografen hebben de volgende weken opnieuw iets om naar uit te kijken. Zo volgen astronomen van over de hele wereld de komeet NEOWISE (C/2020 F3) die volgens sommigen na zijn periheliumpassage op 3 juli 2020 wel eens met het blote oog zichtbaar zou kunnen zijn. Tot op heden toont de komeet nog geen sporen van fragmentatie en wordt deze steeds helderder. Toch is het steeds afwachten of ook deze komeet zijn passage langs de zon zal overleven en of deze niet plots in helderheid afneemt.

Wat zijn oplichtende nachtwolken of NLC's?

Een wat ongewoon fenomeen op Aarde zijn de oplichtende nachtwolken, ook nog beter gekend als NLC's of Noctilucent Clouds. De NLC's doen zich het vaakst voor wanneer de Zon haar grootste noordelijke declinatie bereikt, dit is dus meestal in de periode rond 21 juni. Oplichtende nachtwolken zijn een soort wolken die voorkomen op een hoogte in de atmosfeer van tussen de 75 tot 85 kilometer, veel hoger dan gewone wolken. Doordat deze wolken zich op extreem grote hoogte bevinden, weerkaatsen zij het zonlicht nog een tijd lang na zonsondergang. Hierdoor steken deze prachtige witte sluiers af op de kleurrijke zonsondergang en de daaropvolgende donkere hemel. Oplichtende nachtwolken zijn dan ook enorm geliefd bij fotografen en liefhebbers van atmosferische verschijnselen.

Pagina 1 van 51

In het Duitse Augsburg overlijdt Johann Bayer. Hij was een advocaat met een grote passie voor sterrenkunde en publiceerde in 1603 de sterrenatlas 'Uranometria Omnium Asterismorum' die gebaseerd was op waarnemingen van Tycho Brahe. De Uranometria wordt aanzien als de eerste moderne sterrenatlas. In zijn sterrenatlas werd ook het systeem geïntroduceerd om de sterren per sterrenbeeld in aflopende helderheid met de letters van het Griekse alfabet aan te duiden. Deze manier van aanduiden die vandaag de dag bekent staat als de 'Bayer-aanduiding' is nu nog steeds de meest gebruikte voor heldere sterren.

M39, ook gekend als NGC 7092, is een heldere maar schaarse open sterrenhoop in het sterrenbeeld Cygnus (Zwaan). Deze cluster telt slechts een 30-tal sterren en staat op een afstand…