Poollicht, Astronomie, Sterrenkunde, Starnights, et cetera, vereniging zonder winstoogmerk, afgekort als Parsec vzw, is een non-profit vereniging uit België welke bestaat uit diverse websites over sterrenkunde, ruimtevaart, ruimteweer, poollicht en gerelateerde wetenschappen. Onze organisatie promoot deze wetenschappelijke takken op het wereldwijde web via websites zoals deze. Onze organisatie is tevens ook organisator van de grootste Belgische starparty: Starnights.

Doelstelling van Parsec vzw

De vereniging heeft als doel om astronomie, ruimtevaart en aanverwante wetenschappen te promoten, dit zowel in het binnen- als buitenland en in de ruimste zin van het woord. De vereniging staat in voor het verspreiden van informatie over voornoemde onderwerpen aan de bevolking via diverse communicatiekanalen zoals internet, beurzen, bijeenkomsten, activiteiten, enz... . De vereniging werd opgericht op 22 april 2017, maar de diverse onderdelen van de vereniging bestaan reeds sinds 2003.

Welke websites bevinden zich onder Parsec vzw?

• Spacepage.be: de grootste sterrenkundige en ruimtevaart website van de lage landen
  • BelgiumInSpace.be: de enige website in België die de ruimtevaart in België in de schijnwerper zet
  • Astroforum.be: een discussieplatform voor alles wat met sterrenkunde en ruimtevaart te maken heeft
  • Poollicht.be: de grootste poollicht website van de lage landen
  • SpaceWeatherLive: de grootste meertalige ruimteweerkundige website van de wereld
  • StarNights.be: de grootste jaarlijks terugkerende sterparty van België
Sander

Vancanneyt Sander

Oprichter & beheerder van Spacepage & Poollicht.beSterrenkunde en ruimteweer redacteur.

Overlijden van de Amerikaanse astronoom William Cranch Bond. Hij was de eerste directeur van het Harvard College Observatory en ontdekte samen met zijn zoon de Saturnusmaan Hyperion. Vader en zoon ontdekten ook de binnenste ring rondom de planeet Saturnus. William Cranch Bond was samen met John Adams Whipple ook één van de pioniers van de astrofotografie. Zo maakte Bond in 1850 vanuit de Verenigde Staten een foto met behulp van Daguerreotypie van de ster Vega.