Foto: The Weizmann Institute of Science

NASA zal de eerste ruimtetelescoopmissie van Israël lanceren, de Ultraviolet Transient Astronomy Satellite (ULTRASAT). ULTRASAT, een ultraviolet observatorium met een groot gezichtsveld, zal de geheimen onderzoeken van kortdurende gebeurtenissen in het heelal, zoals supernova-explosies en fusies van neutronensterren. ULTRASAT wordt geleid door de Israëlische ruimtevaartorganisatie en het Weizmann Institute of Science en zal begin 2026 in een geostationaire baan om de aarde worden gelanceerd. Naast de lanceerdienst zal NASA ook deelnemen aan het wetenschapsprogramma van de missie.

"We zijn er trots op dat we deelnemen aan dit partnerschap, een internationale inspanning die ons zal helpen de mysteries van het hete, voorbijgaande heelal beter te begrijpen", aldus Mark Clampin, directeur van de afdeling Astrofysica op het NASA-hoofdkwartier in Washington. "ULTRASAT geeft de wereldwijde wetenschappelijke gemeenschap een nieuwe belangrijke mogelijkheid om nieuwe waarnemingen te doen in het opkomende gebied van tijddomein- en multimessenger-astrofysicaprogramma's." Dankzij het brede gezichtsveld van ULTRASAT kan hij snel ultraviolet licht ontdekken en opvangen van bronnen in de kosmos die op korte tijdschalen veranderen. Onderzoekers zullen de waarnemingen van ULTRASAT van deze kortetermijngebeurtenissen combineren met informatie van diverse andere missies, waaronder die welke zwaartekrachtgolven en deeltjes bestuderen - een gebied dat bekend staat als tijddomein- en multiboodschapsastronomie. De resultaten zullen licht werpen op de werking van alles, van zwarte gaten en bronnen van zwaartekrachtgolven tot supernova's en actieve sterrenstelsels.

"Baanbrekende wetenschap vraagt om baanbrekende technologie," zegt Uri Oron, directeur van het Israel Space Agency van het ministerie van Innovatie, Wetenschap en Technologie. "Onze eisen aan ULTRASAT, zoals een breed gezichtsveld, geavanceerde ultravioletgevoeligheid en real-time gegevenscontrole en -overdracht, lopen voorop in de technologische ontwikkelingen. De Israëlische ruimtevaartindustrie kan deze capaciteiten leveren. Het Israel Space Agency is trots op de samenwerking met NASA als een direct voorbeeld van het sterke partnerschap tussen de agentschappen, en van de technologische inspanning van de Israëlische ruimtevaartindustrie bij de ontwikkeling van de telescoop."

"Dit is een baanbrekend project dat Israël in de voorhoede van het wereldwijde onderzoek plaatst," zei Eli Waxman, astrofysicus aan het Weizmann Institute of Science en hoofdonderzoeker van ULTRASAT. "Toonaangevende internationale instanties zoals NASA en het onderzoeksinstituut DESY hebben zich als partners aangesloten bij dit door Israël geleide project, omdat zij het wetenschappelijke belang ervan hebben ingezien. Zij investeren aanzienlijke middelen in de bouw en lancering van de satelliet om actieve deelnemers aan deze missie te worden met toegang tot de wetenschappelijke producten ervan. Het is een wetenschappelijk gedreven partnerschap."

Door de overeenkomst tussen NASA en het Israëlische Ruimteagentschap zal NASA de lanceermogelijkheid, de Flight Payload Adapter en andere verantwoordelijkheden in verband met de lancering van ULTRASAT leveren. De Israel Space Agency levert het voltooide observatorium aan NASA's Kennedy Space Center in Florida voor de lancering.

Bron: NASA

Dit gebeurde vandaag in 1970

Vanop de Jiuquan lanceerbasis wordt de eerste Chinese satelliet, genaamd Dong Fang Hong I, succesvol in een baan om de Aarde gebracht. Hierdoor werd China op dat moment het vijfde land ter wereld, na de Sovjet-Unie, de Verenigde Staten, Frankrijk en Japan, dat op eigen kracht een satelliet in de ruimte kon brengen. Deze eerste Chinese satelliet had een gewicht van 173 kilogram en werd ontwikkeld om satelliettechnologie uit te testen alsook om de atmosfeer te onderzoeken. Op 14 mei 1970 stopte de satelliet met het uitzenden van signalen.