Artistieke voorstelling van artificiële meteoren die veroorzaakt worden door de ALE-2 satelliet.
Foto Sky Canvas

Het private ruimtevaartbedrijf Rocket Lab plant op 25 november 2019 de lancering van zijn tiende Electron raket. Tijdens deze lancering moet de Electron raket vanuit Nieuw-Zeeland zeven satellieten in een lage baan om de Aarde brengen waarvan één een wel heel speciaal doel heeft. Zo zal de Japanse ALE-2 satelliet 400 bolletjes in de ruimte brengen die vervolgens moeten terugkeren in de atmosfeer van de Aarde waardoor deze artificiële meteoren of 'vallende sterren' worden.

De bijzondere satelliet die Rocket Lab op 25 november in de ruimte wil brengen heet ALE-2 en werd gebouwd door het Japanse bedrijf Astro Live Experiences (ALE) in het kader van het Sky Canvas project. De ALE-2 satelliet is 60 bij 60 centimeter groot en weegt bij zijn lancering ongeveer 75 kilogram. Aan boord van deze satelliet bevinden zich 400 bolletjes die elk 1 centimeter groot zijn. eenmaal in een lage baan om de Aarde zal de ALE-2 satelliet deze bolletjes één voor één afstoten waarna deze gaan terugkeren in de atmosfeer van de Aarde. Net als bij echte meteoren, die veroorzaakt worden door restanten van kometen, zullen ook deze kleine bolletjes prachtige felle lichtsporen veroorzaken wanneer ze opbranden in de atmosfeer van de Aarde. De helderheid van deze artificiële meteoren wordt geschat op magnitude 0,86 wat overeenkomt met de helderheid van de ster Aldebaran. Iedereen in een gebied van 200 kilometer diameter zal deze kunstmatige 'vallende sterren' kunnen waarnemen. De artificiële meteoren zullen trager zijn dan echte meteoren waardoor deze 3 tot 10 seconden lang gaan te zien zijn. Volgens het Japanse bedrijf gaan al deze bolletjes op een hoogte van ongeveer 75 kilometer opbranden en is er voor de mens op aarde of voor de luchtvaart geen enkel gevaar. Na de missie moet de ALE-2 satelliet binnen de twee tot vier jaar na de lancering eveneens opbranden in de atmosfeer van de Aarde. De ontwikkelaars van dit unieke project willen de kunstmatige 'vallende sterren' creëren tijdens speciale evenementen zoals de openingsceremonie van de Olympische Spelen in Tokyo in de zomer van 2020. Volgens Astro Live Experiences (ALE) zullen deze kunstmatige 'vallende sterren' niet enkel worden gebruikt als entertainment maar ook voor wetenschappelijke doeleinden. Zo kunnen wetenschappers deze vergelijken met echte meteoren om op deze manier meer te leren over onze atmosfeer.

Dit gebeurde vandaag in 2004