Komeet ISON gefotografeerd door de Hubble Space Telescope
Foto: NASA

De Amerikaans-Europese Hubble Space Telescope heeft op 9 oktober 2013 een foto gemaakt van de komeet ISON waarop duidelijk te zien is dat de komeet nog steeds intact is. Voor amateur-astronomen is dit goed nieuws aangezien de kans steeds groter wordt dat deze komeet eind dit jaar voor spektakel gaat zorgen aan onze sterrenhemel.

Komeet C/2012 S1, ook gekend onder naam 'komeet ISON', is momenteel op weg naar zijn perihelium en zal zich op 28 november 2013 het dichtst bij de Zon bevinden. Op dat moment zal de komeet op een afstand van 1 100 000 kilometer boven het oppervlak van de Zon vliegen. Sommige astronomen geloven niet dat deze komeet zijn dichte passage langs de Zon zal overleven en dat deze dan ook voor 28 november zal uit elkaar vallen. Indien de komeet zijn passage langs onze ster toch overleeft, zal het hemellichaam op 26 december 2013 op een afstand van 64 miljoen kilometer langs de Aarde vliegen. Op de nieuwste foto gemaakt door de legendarische Hubble Space Telescope van de komeet is mooi te zien dat de kern nog steeds intact is. Ook de coma rondom de kern is mooi symmetrisch wat een bewijs is dat de kern bestaat uit één deel. Ondanks het feit dat sommige astronomen de afgelopen weken beweerden dat deze komeet zijn passage langs de Zon niet zou overleven, stelt deze het momenteel nog zeer goed. Voor amateur-astronomen in de hele wereld is dit goed nieuws aangezien komeet ISON de volgende weken in helderheid zal toenemen. Hierdoor wordt de kans ook steeds groter dat we deze komeet begin december met het blote oog kunnen zien aan de ochtendhemel. Ondanks dit positieve nieuws blijft het nog steeds zeer moeilijk om te voorspellen hoe helder deze komeet exact zal worden.

ISON