Verste quasar met krachtige radiojets ontdekt Hot!

maandag, 08 maart 2021 16:53

Met behulp van de Very Large Telescope (VLT) van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) hebben astronomen de verst bekende bron van radiostraling ontdekt en onderzocht. Het gaat om een ‘radio-luide’ quasar, een helder object met krachtige jets dat straling op radiogolflengten uitzendt, die zo ver weg is dat zijn licht er 13 miljard over heeft gedaan om ons te bereiken. De ontdekking kan belangrijke aanwijzingen opleveren die astronomen meer inzicht geven in het vroege heelal.

Plutomaan: Kerberos

Naast de grote maan Charon cirkelen rond de dwergplaneet Pluto nog enkele andere, kleine maantjes. Eén van deze manen werd op 28 juni 2011 ontdekt aan de hand van waarnemingen met de Hubble Space Telescope en kreeg vervolgens de naam 'Kerberos'. Deze Plutomaan heeft een onregelmatige vorm en reflecteert opvallend veel licht waardoor astronomen vermoeden dat het oppervlak van deze maan bestaat uit waterijs. Net als de dwergplaneet Pluto werd ook Kerberos in 2015 bezocht door de Amerikaanse ruimtesonde New Horizons. Leer aan de hand van dit artikel alles over de Plutomaan Kerberos.

Bekijk hier de mooiste foto's van Perseverance! Hot!

zaterdag, 06 maart 2021 01:17

Op 18 februari 2021 landde de Amerikaanse robotwagen Perseverance probleemloos op het oppervlak van de planeet Mars. Na een reis van zeven maanden landde Perseverance in de Jezero krater op Mars waarvan wetenschappers vermoeden dat dit gebied ooit een meer is geweest. De meer dan één ton zware Marsrover werd uitgerust met maar liefst 23 camera's en tal van instrumenten waarmee men op zoek wil gaan naar sporen van leven op Mars. Bekijk via dit artikel de mooiste foto's die gemaakt werden door de Marsrover Perseverance!

Starship SN10 explodeert na geslaagde testvlucht Hot!

donderdag, 04 maart 2021 08:54

Het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX heeft in de nacht van woensdag 3 op donderdag 4 maart 2021 opnieuw een testvlucht uitgevoerd met een Starship testraket. Tijdens deze SN10 testmissie slaagde SpaceX er voor de eerste maal in om een Starship testraket terug te laten landen op aarde na een geslaagde lancering. Helaas was de vreugde van korte duur aangezien de testraket enkele minuten na zijn landing toch nog explodeerde. Ondanks de explosie na de landing is deze geslaagde testvlucht voor SpaceX opnieuw een belangrijke stap in de ontwikkeling van zijn Starship ruimtevaartuig waarmee het mensen naar de maan en de planeet Mars wil brengen.

Rocket Lab maakt plannen bekend voor nieuwe raket Hot!

dinsdag, 02 maart 2021 08:43

Het private ruimtevaartbedrijf Rocket Lab, dat vandaag de dag lanceringen uitvoert met zijn Electron raketten vanuit Nieuw-Zeeland, heeft laten weten dat het een nieuwe, zware raket gaat ontwikkelen die in 2024 voor het eerst zal gelanceerd worden. Deze nieuwe raket kreeg de naam 'Neutron' en moet vrachten tot acht ton tot in een lage baan om de aarde kunnen brengen. De onderste rakettrap van de nieuwe Neutron raket zal herbruikbaar zijn en deze raket en de raket zal ook kunnen gebruikt worden voor het lanceren van bemande ruimtevaartuigen.

India brengt Braziliaanse aardobservatiesatelliet in de ruimte Hot!

zondag, 28 februari 2021 09:36

Een Indiase Polar Satellite Launch Vehicle (PSLV) raket heeft op zondag 23 februari 2021 met succes een Braziliaanse aardobservatiesatelliet in een baan om de aarde gebracht. De PSLV raket vertrok om 05u54 Belgische tijd vanop het Satish Dhawan Space Centre en zette de Amazonia-1 satelliet 17 minuten later succesvol uit in een zon-synchrone baan om de aarde op een hoogte van 752 kilometer. Met de Amazonia-1 satelliet wil Brazilië vooral de ontbossing van het Amazonewoud en de landbouw in kaart en in beeld brengen. Naast de Braziliaanse satelliet werden tijdens deze lancering ook nog achttien kleine satellietjes in de ruimte gebracht.

Volg LIVE de lancering van het Starship SN10 prototype! Hot!

donderdag, 25 februari 2021 07:35

Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX gaat eind februari 2021 opnieuw een belangrijke testvlucht uitvoeren met een prototype van het nieuwe Starship ruimtevaartuig. Zo moet het SN10 prototype na de lancering een maximale hoogte bereiken van ongeveer 12,5 kilometer waarna de SN10 raket terug moet landen op het testterrein in Texas. Voor de derde keer zal een Starship prototype ook uitgerust worden met drie Raptor raketmotoren. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke testvlucht hier LIVE volgen!

Astronomen zien ster met stofschijf die gevoed wordt

dinsdag, 23 februari 2021 12:07

Een internationaal team van sterrenkundigen onder Nederlandse leiding heeft een jonge ster in beeld waarbij de omringende stofschijf nog steeds gevoerd wordt vanuit de omgeving. Dit verschijnsel rond de ster SU Aur kan verklaren waarom zoveel exoplaneten niet netjes uitgelijnd zijn met hun ster. De foto is uitgeroepen tot foto van de week van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO). Het bijbehorende onderzoek verschijnt in Astrophysical Journal Letters.

Dit gebeurde vandaag in 1985