Fotoreportage: SpaceX Crew-1 Hot!

zondag, 10 januari 2021 11:26

NASA en SpaceX brachten in november 2020 voor het eerst vier ruimtevaarders naar het internationale ruimtestation ISS tijdens de eerste operationele ruimtevlucht uit het Commercial Crew Program (SpaceX Crew-1). Aan boord van de nieuwe Crew Dragon ruimtecapsule van SpaceX bevonden zich de drie Amerikaanse astronauten Michael Hopkins, Victor Glover en Shannon Walker en de Japanse ruimtevaarder Soichi Noguchi. De vier crewleden werden op 16 november 2020 vanop het Kennedy Space Center in de ruimte gebracht met een Falcon 9 raket van SpaceX. Ontdek via deze fotoreportage alles over deze belangrijke Amerikaanse bemande ruimtevlucht!

Volg LIVE de lancering van de Türksat 5A satelliet Hot!

woensdag, 06 januari 2021 16:30

Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX gaat op 8 januari 2020 de Türksat 5A communicatiesatelliet in de ruimte brengen. Deze 3,5 ton zware Turkse communicatiesatelliet moet vanop Cape Canaveral in de ruimte gebracht worden met behulp van een krachtige Falcon 9 raket van SpaceX. Dit is de 104de lancering van een Falcon 9 raket en de 50ste keer dat SpaceX een onderste rakettrap van een Falcon 9 hergebruikt. De lancering is voorzien voor 02u28 Belgische tijd (8 januari). Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen!

Het heelal is bijna 14 miljard jaar oud

woensdag, 06 januari 2021 09:04

Nieuwe waarnemingen met de Atacama Cosmology Telescope (ACT) in het noorden van Chili hebben aangetoond dat het heelal 13,77 miljard jaar oud is. Dit resultaat komt overeen met eerdere onderzoeken van de Europese satelliet Planck die tussen 2009 en 2013 de kosmische achtergrondstraling bestudeerde. Ondanks deze nieuwe resultaten blijft de discussie over de leeftijd bestaan aangezien deze gegevens niet overeen komen met metingen die eerder gemaakt werden met behulp van de Hubble ruimtetelescoop.

Recordaantal ufo-meldingen in België in 2020 Hot!

maandag, 04 januari 2021 18:26

2020 zal in de archieven van het Belgisch UFO-meldpunt geboekstaafd staan als een uitzonderlijk druk jaar. Nooit eerder kwamen er sinds de oprichting van het meldpunt in 2007 zoveel meldingen binnen. In 2020 noteerden we 446 meldingen. M.a.w. een stijging van 64% in vergelijking met 2019 toen er 272 observaties gemeld werden. Voornamelijk in de maanden maart en april zagen we een uitzonderlijke toename van het aantal meldingen. De lockdown en de vele Starlink satellieten hebben hier ongetwijfeld iets met te maken.

Arianespace brengt Franse militaire satelliet in de ruimte

dinsdag, 29 december 2020 19:36

Vanop de Europese lanceerbasis in Frans-Guyana, Zuid-Amerika, heeft een Russische Sojoez raket met succes een Franse militaire satelliet in de ruimte gebracht. Tijdens deze missie werd de Franse CSO-2 spionagesatelliet succesvol in een baan om de aarde gebracht. Deze lancering was meteen ook de 114de en laatste lancering van 2020.

China lanceert voor het eerst een Long March 8 raket Hot!

woensdag, 23 december 2020 20:36

China heeft vanop de Wenchang Spacecraft Launch Site voor het eerst een Long March 8 raket gelanceerd. Tijdens deze eerste lancering werden met succes vijf satellieten in een zon-synchrone baan om de aarde gebracht. Het ontwerp van de Long March 8 raket is gebaseerd op dat van de Long March 7 en China wil in de toekomst de Long March 8 raket deels herbruikbaar maken. Dit was meteen ook de 38ste lancering van een Chinese raket in 2020.

Arianespace brengt 36 OneWeb satellieten in de ruimte

vrijdag, 18 december 2020 21:15

Het Europese lanceerbedrijf Arianespace heeft in opdracht van het Britse communicatiebedrijf OneWeb met succes 36 satellieten in de ruimte gebracht. Al deze satellieten werden probleemloos in een baan om de aarde gebracht met behulp van een Russische Sojoez raket vanop de Vostochny Cosmodrome in het verre oosten van Rusland. Net als het Starlink project van SpaceX wil ook OneWeb een netwerk van honderden satellieten rond de aarde uitbouwen die iedereen moeten voorzien van breedband internet.

Canada gaat mee naar de maan Hot!

donderdag, 17 december 2020 19:54

Op woensdag 16 december 2020 heeft het Canadese ruimtevaartagentschap CSA bekend gemaakt dat een Canadese ruimtevaarder mee naar de maan gaat vliegen tijdens de Amerikaanse Artemis 2 ruimtemissie. Hierdoor wordt Canada het tweede land ter wereld dat een mens naar de maan brengt. De Artemis 2 missie moet in 2023 de eerste bemande ruimtevlucht worden uit NASA's nieuwe ambitieuze maanprogramma waarmee de Verenigde Staten opnieuw mensen op het maanoppervlak willen brengen.

In het Duitse Augsburg overlijdt Johann Bayer. Hij was een advocaat met een grote passie voor sterrenkunde en publiceerde in 1603 de sterrenatlas 'Uranometria Omnium Asterismorum' die gebaseerd was op waarnemingen van Tycho Brahe. De Uranometria wordt aanzien als de eerste moderne sterrenatlas. In zijn sterrenatlas werd ook het systeem geïntroduceerd om de sterren per sterrenbeeld in aflopende helderheid met de letters van het Griekse alfabet aan te duiden. Deze manier van aanduiden die vandaag de dag bekent staat als de 'Bayer-aanduiding' is nu nog steeds de meest gebruikte voor heldere sterren.

NGC 281, ook gekend als IC 11, is een emissienevel van magnitude 7.3 en is terug te vinden in het sterrenbeeld Cassiopeia. Deze nevel bevindt zich in de Perseum-arm van…