Eerste geslaagde lancering voor Virgin Orbit Hot!

maandag, 18 januari 2021 09:26

Het private ruimtevaartbedrijf van Sir Richard Branson, Virgin Orbit, is er op maandag 17 januari 2021 voor de eerste maal in geslaagd om enkele kleine satellieten in de ruimte te brengen met behulp van de nieuwe LauncherOne raket. De nieuwe raket werd zoals voorzien op een hoogte van ongeveer 11 kilometer losgemaakt van een aangepast Boeing 747-400 vliegtuig waarna de raket tot ontbranding werd gebracht en de satellieten succesvol in een baan om de aarde werden uitgezet Zowel voor Virgin Orbit alsook voor de commerciële ruimtevaartsector is dit bijzonder belangrijk aangezien er opnieuw een speler op de markt komt voor het lanceren van kleine satellieten.

Test raketmotoren NASA's Space Launch System vroegtijdig stopgezet Hot!

zondag, 17 januari 2021 00:20

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft op het Stennis Space Center in Mississippi voor het eerst de vier raketmotoren getest van de onderste rakettrap voor het toekomstige Space Launch System. De vier krachtige raketmotoren werden om 23u30 Belgische tijd tot ontbranding gebracht maar vielen iets meer dan een minuut later al terug uit als gevolg van een technisch probleem. Met het Space Launch System wil NASA binnen enkele jaren opnieuw mensen naar de maan brengen.

Volg LIVE de lancering Blue Origin's New Shepard ruimtecapsule! Hot!

donderdag, 14 januari 2021 07:43

Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf Blue Origin plant op donderdag 14 januari 2020 een nieuwe onbemande testvlucht met zijn New Shepard raket en ruimtecapsule. De New Shepard is een herbruikbare raket met bijhorende ruimtecapsule dat in de toekomst mensen tegen betaling kortstondig in de ruimte moet brengen tijdens suborbitale ruimtevluchten. Tijdens deze 14de testvlucht zal zich aan boord van de capsule een dummy genaamd 'Mannequin Skywalker' bevinden. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke testvlucht hier LIVE volgen!

ALMA neemt een botsend sterrenstelsel waar dat het vermogen om sterren te vormen kwijtraakt

maandag, 11 januari 2021 17:06

Sterrenstelsels beginnen te ‘sterven’ wanneer ze stoppen met het vormen van nieuwe sterren, maar tot nu toe was het begin van dit proces bij een ver sterrenstelsel nog nooit duidelijk gezien. Met behulp van de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), waarin de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) een partner is, hebben astronomen nu een sterrenstelsel waargenomen dat bijna de helft van zijn sterren-vormende gas heeft uitgestoten. De lozing van gas voltrekt zich verrassend snel: met het equivalent van 10.000 zonnen per jaar. Het onderzoeksteam denkt dat deze spectaculaire ontwikkeling in gang is gezet door een botsing met een ander sterrenstelsel.

Hoe kan je hoeken meten aan de sterrenhemel? Hot!

Eén van de moeilijkste zaken in de sterrenkunde is ongetwijfeld afstanden schatten en uitleggen tussen hemelobjecten zoals de sterren of de maan. Een goede oplossing hiervoor is hoeken bepalen zoals bijvoorbeeld de hoek van de horizon tot aan het zenit (het punt aan de sterrenhemel boven je hoofd) die 90 graden bedraagt. Om deze hoekdiameters eenvoudig en snel te kunnen inschatten, gebruiken amateurastronomen hiervoor hun hand en/of vingers als meetlat. Leer aan de hand van dit artikel alles over eenvoudig hoeken meten aan de sterrenhemel met behulp van de handtechniek.

Fotoreportage: SpaceX Crew-1 Hot!

zondag, 10 januari 2021 11:26

NASA en SpaceX brachten in november 2020 voor het eerst vier ruimtevaarders naar het internationale ruimtestation ISS tijdens de eerste operationele ruimtevlucht uit het Commercial Crew Program (SpaceX Crew-1). Aan boord van de nieuwe Crew Dragon ruimtecapsule van SpaceX bevonden zich de drie Amerikaanse astronauten Michael Hopkins, Victor Glover en Shannon Walker en de Japanse ruimtevaarder Soichi Noguchi. De vier crewleden werden op 16 november 2020 vanop het Kennedy Space Center in de ruimte gebracht met een Falcon 9 raket van SpaceX. Ontdek via deze fotoreportage alles over deze belangrijke Amerikaanse bemande ruimtevlucht!

Volg LIVE de lancering van de Türksat 5A satelliet Hot!

woensdag, 06 januari 2021 16:30

Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX gaat op 8 januari 2020 de Türksat 5A communicatiesatelliet in de ruimte brengen. Deze 3,5 ton zware Turkse communicatiesatelliet moet vanop Cape Canaveral in de ruimte gebracht worden met behulp van een krachtige Falcon 9 raket van SpaceX. Dit is de 104de lancering van een Falcon 9 raket en de 50ste keer dat SpaceX een onderste rakettrap van een Falcon 9 hergebruikt. De lancering is voorzien voor 02u28 Belgische tijd (8 januari). Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen!

Het heelal is bijna 14 miljard jaar oud

woensdag, 06 januari 2021 09:04

Nieuwe waarnemingen met de Atacama Cosmology Telescope (ACT) in het noorden van Chili hebben aangetoond dat het heelal 13,77 miljard jaar oud is. Dit resultaat komt overeen met eerdere onderzoeken van de Europese satelliet Planck die tussen 2009 en 2013 de kosmische achtergrondstraling bestudeerde. Ondanks deze nieuwe resultaten blijft de discussie over de leeftijd bestaan aangezien deze gegevens niet overeen komen met metingen die eerder gemaakt werden met behulp van de Hubble ruimtetelescoop.

Dit gebeurde vandaag in 1906

Overlijden van de Amerikaanse natuurkundige en astronoom Samuel Pierpont Langley. Hij was de uitvinder van de bolometer en zijn infrarood-waarnemingen van de Maan werden door Svante Arrhenius gebruikt om het effect van kooldioxide op de temperatuur van de Aarde te berekenen. Na zijn studies aan de English High School of Boston werd hij in 1867 de eerste directeur van het Allegheny Observatory in Pittsburgh, Pennsylvania. In 1887 werd hij de derde directeur van het Smithsonian Institution waarna Langley ook het Smithsonian Astrophysical Observatory oprichtte.

M102 is een missend object in de bekende catalogus van Charles Messier. Er zijn twee mogelijke scenario's. Een eerste is dat Charles Messier een dubbele observatie heeft gedaan van M101…