Volg LIVE de eerste vlucht van de Mars helikopter Ingenuity! Hot!

zaterdag, 10 april 2021 17:32

Nadat de Amerikaanse robotwagen Perseverance op 18 februari probleemloos landde op het oppervlak van de planeet Mars is het nu tijd voor een nieuwe mijlpaal. Zo wil NASA op 14 april 2021 voor het eerst de kleine helikopter Ingenuity laten vliegen boven het Marsoppervlak. De mini-helikopter werd samen met de Marsrover Perseverance naar Mars gestuurd en werd op zaterdag 3 april door de Marsrover uitgezet op het Marsoppervlak. Volg via dit artikel LIVE de eerste vlucht van Ingenuity boven het Marsoppervlak.

Canadarm: de robotarm van het ruimteveer Hot!

Eén van de meest succesvolle en meest gebruikte onderdelen aan boord van een Amerikaans ruimteveer was de Canadarm robotarm. Deze robotarm werd ontwikkeld door een Canadees bedrijf en werd tijdens het Space Shuttle programma gebruikt om satellieten en andere ladingen met vast te grijpen, te verplaatsen of uit te zetten in een baan om de aarde. Na het tragische ongeval met het ruimteveer Columbia werd de Canadarm robotarm tijdens elke ruimtevlucht ook specifiek gebruikt om het ruimteveer te inspecteren op eventuele schade.

Langverwacht overzichtsartikel onthult reis van water van interstellaire wolken tot leefbare werelden

vrijdag, 09 april 2021 20:44

De Nederlandse sterrenkundige Ewine van Dishoeck (Universiteit Leiden) heeft met een internationaal team van collega's een overzichtsartikel geschreven over alles wat we dankzij ruimtetelescoop Herschel weten over water in de interstellaire ruimte. Het artikel in het vakblad Astronomy & Astrophysics zet bestaande kennis op een rij en bevat ook nieuwe informatie over waar het water op nieuwe, mogelijk leefbare werelden vandaan komt. De verwachting is dat het artikel de komende twintig jaar dient als naslagwerk.

NASA-helikopter Ingenuity maakt eerste foto van het Marsoppervlak Hot!

dinsdag, 06 april 2021 21:59

De kleine NASA-helikopter Ingenuity heeft zijn eerste foto van het Marsoppervlak succesvol naar de aarde gestuurd. Afgelopen weekend werd de helikopter door de Marsrover Perseverance op het Marsoppervlak geplaatst en verwacht wordt dat deze op zondag 11 april zijn eerste testvlucht zal maken. Ingenuity moet geschiedenis schrijven door de eerste gemotoriseerde vlucht op een ander hemellichaam dan de aarde uit te voeren.

Orbiter Processing Facility: drie garages voor ruimteveren

Wanneer een Amerikaans ruimteveer terug geland was op aarde na een verblijf in de ruimte, werd dit na de landing onmiddellijk overgebracht naar de Orbiter Processing Facility (OPF) dat gelegen was ten westen van de Vehicle Assembly Building (VAB) op het Kennedy Space Center. Deze belangrijke faciliteit bestond uit drie gebouwen die elk 29 meter hoog en 60 lang waren. De OPF gebouwen waren de thuisbasis van elk ruimteveer aangezien hier de orbiters na een ruimtemissie werden gecontroleerd en werden klaargemaakt voor een nieuwe ruimtevlucht.

Enterprise: het ruimteveer dat nooit de ruimte inging!

Naast de vijf Amerikaanse ruimteveren die tijdens het Space Shuttle programma meerdere malen de ruimte ingingen, beschikte NASA ook nog over een zesde ruimteveer dat de naam 'Enterprise' kreeg. In tegenstelling tot de vijf andere ruimteveren ging het ruimteveer Enterprise echter nooit de ruimte in en werd dit ook niet voorzien van krachtige raketmotoren. NASA gebruikte Enterprise vooral voor het testen van de landing van een ruimteveer en voor het testen van de verticale assemblage van de Space Shuttle.

Solliciteer nu om ESA-astronaut te worden! Hot!

zondag, 04 april 2021 08:23

Er kunnen nu sollicitaties worden ingediend voor de ESA-astronautenselectie van 2021. Gekwalificeerde kandidaten van alle geslachten worden aangemoedigd om te solliciteren. Naast de werving van nieuwe rekruten voor ons astronautenkorps heeft ESA ook een vacature gepubliceerd voor de haalbaarheidsstudie "Parastronaut" om astronauten met een specifieke fysieke beperking te selecteren. Dit project is een wereldwijde primeur om te beginnen met het wegnemen van obstakels voor mensen met een lichamelijke beperking, zodat ze een professionele ruimtemissie uit kunnen voeren.

SpaceX lanceert dit jaar ruimtemissie met enkel ruimtetoeristen Hot!

zaterdag, 03 april 2021 07:38

Het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX heeft deze week bekend gemaakt dat het eind 2021 een Crew Dragon ruimtecapsule zal lanceren met aan boord enkel ruimtetoeristen. Deze bijzondere ruimtemissie kreeg de naam 'Inspirtation4' en wordt volledig betaald door de Amerikaanse miljardair Jared Isaacman. De ruimtevlucht zelf zal enkele dagen duren en voor deze missie zal de Crew Dragon capsule uitgerust worden met een speciale glazen koepel.

Dit gebeurde vandaag in 1955

In New Jersey overlijdt op 76-jarige leeftijd Albert Einstein. Hij wordt algemeen gezien als één van de belangrijkste natuurkundigen uit de geschiedenis en is vooral bekend geworden door het opstellen van de relativiteitstheorie. In het algemeen wordt 1905 als het vruchtbaarste jaar in Einsteins wetenschappelijke leven beschouwd. De meeste natuurkundigen zijn het erover eens dat drie van deze artikelen (over de Brownse beweging, het foto-elektrisch effect en de speciale relativiteitstheorie) elk een Nobelprijs waard zouden zijn.

M80, ook gekend als NGC 6093, is een kleine bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Scorpius (Schorpioen). De bolhoop meet slechts 5' in diameter, hoewel hij in werkelijkheid ongeveer even groot…