ESO-telescoop brengt planeet bij zwaarste sterrenpaar tot nu toe in beeld

woensdag, 08 december 2021 19:45

De Very Large Telescope (VLT) van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) heeft een opname gemaakt van een planeet die om b Centauri draait, een dubbelster die met het blote oog waarneembaar is. Dit is het heetste en zwaarste stersysteem tot nu toe waarbij een planeet is aangetroffen. De planeet is ontdekt op een afstand tot zijn ster die honderd keer zo groot is als de afstand tussen de zon en de planeet Jupiter. Sommige astronomen dachten dat er geen planeten konden bestaan rond sterren die zo zwaar en heet zijn, tot nu toe dan.

Twee Japanse ruimtetoeristen brengen bezoek aan ISS Hot!

woensdag, 08 december 2021 13:04

Op woensdag 8 december 2021 is vanop de Russische Bajkonoer lanceerbasis in Kazachstan een Sojoez raket gelanceerd met aan boord drie ruimtevaarders. Naast de Russische kosmonaut Alexander Misurkin bevonden zich aan boord van het Sojoez MS-20 ruimtevaartuig ook de twee Japanse ruimtetoeristen Yusaku Maezawa en Yozo Hirano. De Russische Sojoez raket vertrok om 09u38 Belgische tijd en koppelde zich zes uur later succesvol vast aan het Russische gedeelte van het internationale ruimtestation ISS. In tegenstelling tot andere bemande Sojoez ruimtemissies brengt de Sojoez MS-20 geen ruimtevaarders naar het ruimtestation voor een langdurige missie maar keren de Rus en de twee Japanners al na twaalf dagen terug naar de aarde.

Wat brengt 2022 op vlak van ruimtevaart? Hot!

dinsdag, 07 december 2021 10:29

In dit uitgebreid artikel bespreken we wat de belangrijkste gebeurtenissen zijn op vlak van ruimtevaart die we in 2022 mogen verwachten. Zo moeten er in 2022 opnieuw honderden Starlink satellieten van SpaceX in een baan om de aarde worden gebracht, bouwt China verder aan zijn ruimtestation en gaat Europa een ruimtesonde lanceren dat drie Jupitermanen moet bestuderen. Daarnaast gaat India in 2022 voor het eerst zijn zelf ontwikkelde bemande ruimtecapsule lanceren, gaat Rusland een onbemand ruimtetuig naar de maan brengen en gaan de Verenigde Staten voor het eerst het nieuwe Space Launch System (SLS) lanceren tijdens de Artemis 1 maanmissie. En alsof dat nog niet genoeg is, wil SpaceX in 2022 voor het eerst zijn Starship ruimtevaartuig in een baan om de aarde brengen. Leer alles over deze boeiende missies in dit uitgebreid overzicht!

Kunnen we in december komeet C/2021 A1 Leonard met het blote oog zien? Hot!

dinsdag, 07 december 2021 06:06

De kans is groot dat we in december 2021 een komeet met het blote oog kunnen zien. Zo scheert de komeet C/2021 A1 'Leonard' op 12 december 2021 op een afstand van 34,9 miljoen kilometer langs de aarde en staat deze komeet op 3 januari 2022 het dichtst bij de zon. Volgens recente berekeningen en schattingen zal de komeet C/2021 A1 'Leonard' rond 10 december helder genoeg moeten zijn om met een verrekijker te kunnen zien en in het beste geval ook met het blote oog.

Twee nieuwe satellieten betekenen verdere uitbreiding van Galileo

zondag, 05 december 2021 20:28

Europa's grootste satellietconstellatie is nog groter geworden na de lancering van nog twee Galileo navigatiesatellieten met een Sojoez-draagraket vanaf de Europese ruimtehaven in Frans Guyana op 5 december 2021. De Galileo-satellieten 27-28 vullen de bestaande constellatie van 26 satellieten in een baan om de aarde aan met de meest nauwkeurige plaatsbepaling met behulp van satellieten voor meer dan 2,3 miljard gebruikers over de hele wereld.

Rocket Lab gaat volledig herbruikbare raket ontwikkelen Hot!

donderdag, 02 december 2021 20:01

In maart 2021 maakte het ruimtevaartbedrijf Rocket Lab bekend dat het plannen had om een nieuwe raket te ontwikkelen. Deze nieuwe raket kreeg de naam 'Neutron' en moet binnen enkele jaren de opvolger worden van de succesvolle Electron raket waarmee het bedrijf vandaag de dag kleine satellieten in de ruimte brengt. Vandaag heeft Rocket Lab meer details bekend gemaakt over zijn nieuwe Neutron raket. Opvallend is dat de Neutron raket zal bestaan uit één geheel en de raket volledig kan terugkeren naar de aarde waardoor dit lanceermiddel integraal herbruikbaar wordt. Rocket Lab wil de nieuwe Neutron raket niet alleen gaan gebruiken voor het lanceren van kleine satellieten die deel gaan uitmaken van grote constellaties maar ook voor het in de ruimte brengen van ruimtesondes die onze maan of andere planeten moeten bestuderen.

ESO-telescoop ontdekt meest nabije paar superzware zwarte gaten tot nu toe

dinsdag, 30 november 2021 14:14

Met behulp van de Very Large Telescope (VLT) van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) hebben astronomen het meest nabije paar superzware zwarte gaten opgespoord dat ooit is waargenomen. De twee objecten bevinden zich ook veel dichter bij elkaar dan alle andere paren superzware zwarte gaten die ooit zijn waargenomen, en zullen uiteindelijk samensmelten tot één groot zwart gat. De twee zwarte gaten bevinden zich in het sterrenstelsel NGC 7727 in het sterrenbeeld Waterman en zijn ongeveer 89 miljoen lichtjaar van de aarde verwijderd.

Groen licht voor Africa Millimetre Telescope

dinsdag, 30 november 2021 07:26

De allereerste foto van een zwart gat in 2019 kon alleen gemaakt worden met een wereldwijd netwerk van telescopen, de Event Horizon Telescope (EHT). Om toekomstige metingen te verbeteren en een film van zwarte gaten te kunnen maken, is de toevoeging van een radiotelescoop in Afrika nodig. Dankzij een garantstelling van de Radboud Universiteit, is er nu groen licht voor de start van het Africa Millimetre Telescope (AMT). Het project heeft als doel een radiotelescoop in Namibië te bouwen. Daarnaast garandeert de Radboud Universiteit een wetenschappelijke en technische bijdrage aan het EHT-consortium voor de komende tien jaar.

Overlijden van Nicolaas Copernicus. Deze wiskundige en astronoom wordt beschouwd als de grondlegger van de heliocentrische theorie. Deze theorie stelt dat de Zon in het midden van het zonnestelsel staat en dat de planeten er omheen draaien, dit in tegenstelling tot het destijds gebruikelijke geocentrische wereldbeeld waarbij de Aarde werd geacht het centrum van het heelal te vormen.

M82, ook gekend als het 'Sigaarstelsel', is samen met M81 wellicht het bekendste paar sterrenstelsels aan de nachtelijke hemel. Beide objecten zijn in eenzelfde beeldveld zichtbaar bij lage vergrotingen. Zowel…