NGC 7009

Geschreven door
Beoordeel dit item
(4 stemmen)
NGC 7009 NGC 7009 Foto: Antilhue

NGC 7009 is een prachtige planetaire nevel die ook gekend is onder de naam 'Saturnusnevel'. Het object dankt zijn bijnaam doordat dit bij kleine vergrotingen lijkt op de planeet Saturnus. Dit deep-sky object is gelegen in het sterrenbeeld Aquarius (Waterman) en heeft magnitude 8.1. De Saturnusnevel ligt niet ver van de Messierobjecten M72 en M73 en kan door zijn uitzonderlijke vorm (bij hogere vergrotingen) makkelijk gevonden worden. Deze planetaire nevel ligt 2 400 lichtjaar van de Aarde en werd op 7 september 1782 ontdekt door de Duits-Britse astronoom William Herschel.

Sterrenbeeld: Aquarius

• RA: 21h 04m
  • DEC: -11°21'

Aquarius

Meer in deze categorie: « NGC 7000 NGC 7026 »

Dit gebeurde vandaag in 1906

Overlijden van de Amerikaanse natuurkundige en astronoom Samuel Pierpont Langley. Hij was de uitvinder van de bolometer en zijn infrarood-waarnemingen van de Maan werden door Svante Arrhenius gebruikt om het effect van kooldioxide op de temperatuur van de Aarde te berekenen. Na zijn studies aan de English High School of Boston werd hij in 1867 de eerste directeur van het Allegheny Observatory in Pittsburgh, Pennsylvania. In 1887 werd hij de derde directeur van het Smithsonian Institution waarna Langley ook het Smithsonian Astrophysical Observatory oprichtte.

M102 is een missend object in de bekende catalogus van Charles Messier. Er zijn twee mogelijke scenario's. Een eerste is dat Charles Messier een dubbele observatie heeft gedaan van M101…