NGC 5189

Geschreven door
Beoordeel dit item
(2 stemmen)
NGC 5189 NGC 5189 Foto: Rudi Dobesberger

De planetaire nevel NGC 5189 is terug te vinden in het zuidelijke sterrenbeeld Musca (Vlieg) en bevindt zich op een afstand van 1 800 lichtjaar van de Aarde. NGC 5189 werd op 1 juli 1826 ontdekt door de Schotse astronoom James Dunlop en lange tijd werd dit object aanzien als een heldere emissienevel. Het was pas in 1976 dat Karl Gordon Henize voor het eerst beschreef dat NGC 5189 een planetaire nevel was. Dit object neemt een merkwaardige s-vorm aan waardoor NGC 5189 vaak verward wordt met een balkspiraalstelsel. Hierdoor kreeg dit deep-sky object ook de bijnaam 'Spiral Planetary Nebula'. NGC 5189 heeft magnitude 8.2 en heeft een omvang van ongeveer drie lichtjaar. De Hubble Space Telescope maakte in 2012 een prachtige detailopname van deze planetaire nevel.

Sterrenbeeld: Musca

• RA: 13h 33m
  • DEC: -65° 58'

Musca

NGC 5189De planetaire nevel NGC 5189 gezien door de Hubble Space Telescope - Foto: NASA / ESA

Meer in deze categorie: « NGC 7789 NGC 3372 »

Dit gebeurde vandaag in 1994

Vanop het Kennedy Space Center in Florida wordt het Amerikaanse ruimteveer Endeavour gelanceerd (STS-68) met aan boord zes astronauten. Tijdens deze bemande ruimtevlucht wordt aan aardobservatie gedaan met behulp van radartechnologie.

M89, ook gekend als NGC 4552, is een elliptisch sterrenstelsel in het sterrenbeeld Virgo (Maagd) dat behoord tot de bekende Virgocluster van sterrenstelsels. Op slechts 40' van het sterrenstelsel vind…