Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Beoordeel dit item
(1 Stem)
Messier 60 Messier 60 Foto: Siggi Kohlert

M60, ook gekend als NGC 4649, is een gigantisch elliptisch sterrenstelsel dat deel uitmaakt van de bekende 'Virgocluster'. Dit sterrenstelsel bevindt zich nabij M59 en M58. De schijnbare afstand tussen deze eerste bedraagt slechts 24'. M60 is eveneens het meest oostelijke lid van het Virgocluster. Langbelichte foto's tonen talrijke bolhopen in de halo van het stelsel. In totaal zijn er wellicht zo'n 5 100. In 2004 werd er een supernovae ontdekt in M60 maar deze was op dat moment al volop aan het verzwakken. M60 staat op een afstand van ongeveer 60 miljoen lichtjaar en in het midden van dit sterrenstelsel bevindt zich een zwart gat dat een massa heeft dat 4,5 miljard keer de massa heeft van de Zon.

Sterrenbeeld: Virgo

• RA: 12h 43.7m
  • DEC: +11° 33'

M60 werd op 11 april 1779 ontdekt door de astronoom Johann Gottfried Koehler, samen met M59. Enkele dagen later werd hetzelfde object (onafhankelijk) door Barnabus Oriani en Charles Messier herontdekt. Alle drie de astronomen waren op zoek naar de komeet van 1779.

In een binoculair zijn M58, M59 en M60 mooi in hetzelfde beeldveld te zien. Door een telescoop, bij lage vergroting, zijn de twee laatste nog steeds in één beeldveld waarneembaar. Het sterrenstelsel M60 is opvallend helderder en lijkt het meest op een ronde diffuse bal die helderder wordt naar het centrum toe. Ook interessant is de begeleider van M60, NGC 4647, die met zijn zwakke gloed voor een mooi esthetisch zicht zorgt.

Meer in deze categorie: « Messier 59 Messier 61 »