Het waarnemen van de Maan

Het grillige Maanoppervlak met al zijn kraters

De Maan is de enige natuurlijke satelliet van de Aarde en het meest nabije hemelobject dat we goed kunnen waarnemen. De Maan kan op diverse manieren waargenomen worden, zowel met binoculairen, kleine telescopen tot grote telescopen. Voor de meeste mensen is de Maan het enige hemelobject waarvan men enige oppervlaktedetails kan zien met het blote oog. In dit artikel gaan we dieper in over het waarnemen van de Maan.

Maankaart

Een Maankaart is handig voor je waarnemingen om de verschillende kraters te kunnen benoemen, de Maria aan te duiden en nog veel meer. Hieronder vind je een gedetailleerde maankaart met de verschillende Maria, kraters en Montes op vermeldt.

De Maan met het blote oog waarnemen: bezienswaardigheden

De maan.

De maan is een interessant object om te waarnemen, naast vele kraters en zeeën zijn er ook andere zaken te zien. In dit artikel geven we een lijst van diverse bezienswaardigheden op de Maan die beslist de moeite zijn om op te zoeken, druk het artikel ook af om het als controlelijst te gebruiken van uw waarneming. Dit artikel is gericht voor waarnemingen met het blote oog.

De Maan met een binoculair waarnemen: bezienswaardigheden

Verrekijker.

De maan is een heel interessant object om te waarnemen en is zeer geliefd bij amateur astronomen. Naast vele kraters en zeeën zijn er ook nog andere zaken te zien op de maan. In dit artikel geven we een lijst van diverse bezienswaardigheden op het oppervlak van de maan die beslist de moeite zijn om op te zoeken. Druk het artikel ook af om het als controlelijst te gebruiken tijdens uw waarnemingen. Dit artikel is gericht voor het waarnemen van de maan met een binoculair of verrekijker.

De maan met een telescoop waarnemen: bezienswaardigheden

Een spiegeltelescoop.

De maan is een interessant object om te waarnemen, naast vele kraters en zeeën zijn er ook andere zaken te zien. In dit artikel geven we een lijst van diverse bezienswaardigheden op de Maan die beslist de moeite zijn om op te zoeken, druk het artikel ook af om het als controlelijst te gebruiken van uw waarneming. Dit artikel is gericht voor waarnemingen met een telescoop.

Dit gebeurde vandaag in 1955

In New Jersey overlijdt op 76-jarige leeftijd Albert Einstein. Hij wordt algemeen gezien als één van de belangrijkste natuurkundigen uit de geschiedenis en is vooral bekend geworden door het opstellen van de relativiteitstheorie. In het algemeen wordt 1905 als het vruchtbaarste jaar in Einsteins wetenschappelijke leven beschouwd. De meeste natuurkundigen zijn het erover eens dat drie van deze artikelen (over de Brownse beweging, het foto-elektrisch effect en de speciale relativiteitstheorie) elk een Nobelprijs waard zouden zijn.

M60, ook gekend als NGC 4649, is een gigantisch elliptisch sterrenstelsel dat deel uitmaakt van de bekende 'Virgocluster'. Dit sterrenstelsel bevindt zich nabij M59 en M58. De schijnbare afstand tussen…