Arie Pier NagelNaam: Arie Pier Nagel
Geboortejaar: 16 augustus 1944
Woonplaats: Eindhoven
Nationaliteit: Nederlander
Persoonlijke Telescoop: Ik heb zo’n 10 kijkers, met openingen van 8 tot 28 cm. Newtons, lenzenkijkers, een Schmidt-Cassegrain, een Cassegrain, twee Schmidt-Newtons.
Website: http://www.astronomie.be/apn

1: Waarom bent u zo geboeid door astronomie?
Geen duidelijk idee, wie helpt me ervan af? Het kost je je geld en nachtrust en bracht mij een chronische bronchitis.
Niettemin: Het raadsel van “waar ben ik” blijft boeien. De evolutie van het heelal is iets zeer groots. Daar e.e.a. van kunnen bekijken en vastleggen onder de sterrenhemel is een fantastisch gebeuren. Maar ook het spelen met optiek, het bouwen van materiaal en het spelen met de computer blijft boeien. Daarbij is het mij niet te doen om zoveel mogelijkte doen of zo wetenschappelijk mogelijk verantwoord te werken, maar om de schoonheid van hierboven vast te leggen en met je apparatuur te spelen en te experimenteren. Het blijkt echter lastig iemand die niet door de hobby is gegrepen uit te leggen waarom je zo opgewonden wordt van “een paar puntjes”(sterren). Ik zal dit ook nu niet proberen.

2: Wanneer kwam u met deze hobby voor het eerst in aanraking?
In de krant stond een kaartje van de sterrenhemel en dat prikkelde mijals 13-jarige om na te gaan of ik zelf de sterrenbeelden zou kunnen vinden. Later stimuleerden mij de artikelen in Aarde en Kosmos om ook te gaan fotograferen.

3: Wat vindt u het meest waarderend aan deze hobby?
De kernwoorden heb ik al aangeduid bij vraag 2: spelen en experimenteren met het materiaal en de hoe en waarom vragen betreffende de grootsheid en mysterie van het heelal.

4: Wat doe je als je voor de verandering je tijd eens níet aan astronomie besteed?
Spelen met de computer en hier en daar nog wat werken, ook al ben ik nu met pensioen.

M13

5: Wat is volgens u de grootste doorbraak of ontdekking geweest in de sterrenkunde?
Niet zozeer voor de sterrenkunde, maar voor mij als praktisch beoefenaar van de sterrenkunde is dit zonder meer de overgang van natte naar ccd-fotografie geweest. Zonder dat had ik de hobby allang opgegeven.

6: Welk advies zou u aan jongeren geven die interesse tonen in astronomie?
Begin eenvoudig. Je kunt met eenvoudige middelen al hele leuk foto’s maken. Zeker nu met de digitale spiegelreflexcamera’s. En ga te rade bij de meer gevorderde amateurs. Die zullen je graag van dienst zijn omdat ze in jou weer het enthousiasme van vroeger herkennen en herbeleven.

Astrofotografie...

7: Waar haal je het geduld vandaan voor het nemen van de foto’s en de nabewerking ervan aangezien dat veel tijd vergt?
De vreugde van het uieindelijke resultaat telt zwaar. Maar ook het bewerken zelf schenkt soms veel voldoening.

8: Zoek je echt de donkerste plaatsen op om aan astrofotografie te kunnen doen?
Ik ben al twee jaar op zoek naar zo’n plek. In de stad kun je aardige foto’s maken, zeker met smalbandige filters. Maar het maken van echt ‘diepe’ foto’s en kleur kun je in de stad gewoonweg vergeten. Ook groothoekopnamen zijn bijna ondoenliojk in de stad, vanwege de storende en ongelijke achtergrondbelichting.

9: Wat is de mooiste foto die u ooit heeft gemaakt en van welk object was deze?
Je vraagt een vader niet welk kind hij het mooist vindt!

-

10: Is astrofotografie nu een echt dure hobby of zien we dit verkeerd?
Als je het goed wilt doen, is het zonder meer een dure hobby. Weliswaar kun je prachtige foto’s maken met eenvoudige apparatuur, maar als je verder gaat dan heb je dure apparatuur en software nodig.

11: Wat verkiest uw voorkeur, CCD opnames of DSLR? En met wat werkt u het liefst?
Met ccd krijg je betere opnamen, maar het brengt ook veel werk met zich. De DSLR werkt gemakkelijk en geeft snel hele leuke resultaten.  Ik stond perplex van de resultaten die ik in enkele minuten met de DSLR in Zuid-Frankrijk verkreeg! Voor de meeste foto´s geldt dat ik lang niet dezelfde resultaten zou kunnen krijgen in Eindhoven, al zou ik uren belichten.

12: Welke instrumenten voor astrofotografie raad u aan voor een beginnende astrofotograaf?
(Tele)lens op een DSLR; eerst op statief en maak even later een volgplankje.
Dan een eenvoudige montering met een kleine lenzenkijker of een 15 cm (Schmidt) Newton.

Foto's zijn eigendom van Arie Pier Nagel

Sander

Vancanneyt Sander

Oprichter & beheerder van Spacepage & Poollicht.beSterrenkunde en ruimteweer redacteur.

Dit gebeurde vandaag in 1955

In New Jersey overlijdt op 76-jarige leeftijd Albert Einstein. Hij wordt algemeen gezien als één van de belangrijkste natuurkundigen uit de geschiedenis en is vooral bekend geworden door het opstellen van de relativiteitstheorie. In het algemeen wordt 1905 als het vruchtbaarste jaar in Einsteins wetenschappelijke leven beschouwd. De meeste natuurkundigen zijn het erover eens dat drie van deze artikelen (over de Brownse beweging, het foto-elektrisch effect en de speciale relativiteitstheorie) elk een Nobelprijs waard zouden zijn.