Dit gebeurde vandaag in 1962

De Verenigde Staten brengen vanop de Cape Canaveral lanceerbasis de eerste Orbiting Solar Observatory (OSO) satelliet in de ruimte die onze ster, de Zon, moet bestuderen in het ultraviolet een röntgengedeelte van het spectrum. Tussen maart 1962 en september 1969 werden zes van deze satellieten in de ruimte gebracht. Dankzij deze satellieten leerden wetenschappers meer over de atmosfeer van de Zon, werden de eerste röntgenopnamen gemaakt van een zonnevlam en werden de eerste opnamen in UV gemaakt van de corona. Foto: NASA

M33 behoort samen met M31 en onze Melkweg tot de zogeheten 'Lokale Groep' . Dit is een cluster van een dertigtal sterrenstelsels waarvan ons Melkwegstelsel één van de grootste is.…